Wednesday, April 22, 2009

PENTINGNYA BELAJAR SPEAKING LONDON

pagi tadi on the way ke ofis aku rasa macam persatuan ibu ibu lepaking kat bawah apartment ni macam dah bertambah pulak ahli.

anyway nak story mengenai peluang pekerjaan zaman sekarang.aku sendiri asyik tukar kerja for the pass few years.kerja tak best lah,gaji tak tinggi,office politik la...macam macam alasan yang membuatkan aku selalu tukar kerja.aku pernah dengar yang once you asyik tukar kerja you will always be like that.setakat ni aku sendiri belum jumpa kerja yang betul betul aku suka.like kerja yang everyday i look forward nak pergi.herm.
pernah jugak terpikir nak sambung belajar.aku actually nak jadi wartawan.tak nak jadi wartawan gossip.nanti aku digelar hansuang!(memetik ayat azwan ali).aku nak jadi wartawan isu semasa.bestkan.tetapi macam tak tercapai je disebabkan masalah kewangan,masa dan inisiatif ke arah tu tak ada.well everybody got a dream.

masa belajar dulu aku ambil tourism.a big mistake.sebab in the end aku tak minat.banyak lepasan SPM etc. memilih course yang mereka tak minat hanya semata nak masuk Uni.dan banyak aku lihat yang belajar tinggi tinggi tetapi tak boleh speak in english.its a MAJOR problem nowadays!!!my housemate masa kat P.J dulu for example dia lepasan IJAZAH..her english sangat bad.she even scared to speak in English.sebab takut malu.apa nak malu i said if niat nak belajar.aku dah macam kamus for her.sudahnya lepasan IJAZAH ini hanya duduk dirumah menjadi surirumahtangga sekarang.she happy though but sometime bosan dan masih mencari kerja sesuai.dulu dia dan seorang rakannya yang juga lepasan IJAZAH hanya bekerja kilang selepas habis study.
EDUCATION dan SIJIl memang penting.aku tak nafikan.but knowing to speak in English dan pengalaman bekerja is a bonus.kawan aku yang lepasan ijazah ini pernah berkata ramai kawan kawan dia yang kerja di kilang adalah lepasan ijazah.tidak pandai berbahasa Enggeris antara penyebab mereka susah nak dapat kerja yang okay.
aku tidak mengatakan aku pandai.aku tidak lahir terus speaking london.in my family tiada yang fasih berbahasa inggeris.tapi aku minat dan belajar.semasa kecil aku tidak meminati GABAN,POWER RANGER all this.hanya menonton sekali sekala.tapi lebih menonton SESAME STREET dan yang seangkatan.hingga kini masih belajar.menonton movie pun sambil belajar.what can i say is LIFE IS A LEARNING PROCESS.YOU NEVER STOP LEARNING.

note pad : HELP OUR EARTH ON DAILY BASIS LIKE USING LESS PLASTIC!!!AND TAK PAYAH HADAP SANGAT LAPTOP..OK

7 SPANKER:

Anonymous said...

that is totally right.
doesn't mean that your family didn't speak in english in everyday's life doesn't mean that you are born not to be good at it.
there's number of things which influence people to speak in english.
1. determination
2. because people around you speaks in english; true fact since secondary school.
3. continue to accept what you don't do well; doesn't mean you start to learn to speak english, you want to use the queen's english. accent will eventually come by itself.

and that is from my life experience.

Felicia F. Ramzi said...

Yes, exactly, life is a learning process...! setuju amat2..

Sofia Nin said...

betul. saya sokong. klo tidak belajar dari skrg, bila lagi?

en yeah. i support ppsmi!

tayar soton said...

hmm...

Muhammad Rafiq Hasrudin said...

hehe.
kalau nak learn english kena tengok sesame street lah.

kenapa kena less kan guna plastik ye?

nia salina said...

TO SAVE OUR EARTH LA SAYANG OI

[z@ck] said...

jangan pernah ada rasa malu untuk bercakap dlm BI..

maybe for certain ppl they like 2 underestimate ppl who talk english..

keluar la perkataan2 sperti ini :

-perasan bagus
-org melayu ckap melayu la!

pedulikan org yg berfikiran macam tu.xkan maju smpai bila2