Saturday, April 18, 2009

AHLI MESYUARAT TINGKAP.POST INI PERLUKAN KOMEN DAN SARANAN MEMBINA.KHAS UNTUK SAHABAT LAMA

hari ni aku nak sharing and caring pengalaman sendiri lagi.
kisah mengenai AHLI MESYUARAT TINGKAP.dalam erti kata lain KAKI PENYIBUK YANG HIDUPNYA HANYA DIRUMAH.semalam aku terima SMS dari seorang rakan lama bertanyakan "kau ada kat kampung ke?aku jawab "tak.kenapa?"dia kata "saja tanya ingatkan kat kampung."aku jawab "maybe hujung bulan kot tak tahu lagi sekarang busy and budget tak ada.banyak nak kena bayar".dia menjawab sms aku dengan jawapan yang membuatkan aku rasa nak hamburkan semua kat blog harini iaitu "kau tu duduk kondo ke apa yang banyak sangat nak kena bayar".aku jawab "kau lain la laki tanggung.ingat duduk KL ni rumah harga 200,300RM ke walaupun flat".BTW aku tak duduk kondo.apartment sahaja.dan bulan bulan perbelanjaan untuk bil bil sahaja mencecah 1k+.

okay kat sini aku nak cerita kat korang semua especially kawan kawan sekolah aku yang selalu tanya bila aku nak kahwin.pernah aku sound seorang kawan yang dia nak kahwin sebab dah gatal.eh benda betul okay.siapa yang tak nak kahwin.am i right?.kawan yang sama sms aku pernah kata kat aku dulu "alah dah jodoh".tapi kat sini aku nak terangkan..jodoh is 1 thing.jodoh tu la boyfriend kau tu la consider jodoh kau.tapi adakah diri sendiri sedia dengan tanggungjawab yang bakal datang.aku tak nak duduk rumah jaga anak sedangkan laki aku pening pasal duit.macammana kalau jodoh tak panjang dan kau ditinggalkan tanpa apa apa.masa tuh kau mencanak la nak start life balik.

aku petik kata kata seorang kawan by YM yang pernah kahwin dan cerai...
boyfriend kita tu mungkin jodoh kita but kita belum sedia. aku rasa mungkin bukan masa yang sesuai nak kahwin.sedia dari segi keperluan la.dah ada life sendiri,dah ada duit sendiri.KALAU jadi apa apa kau tak payah takut.lain la kalau family kau kaya.jodoh ada macam macam maksud.berjumpa dengan kawan lama pun boleh dikatakan jodoh jugak.so jodoh bukan maksud untuk berkahwin je.kalau tak sedia nak kahwin pun tak guna jugakkan.kita ni perempuan kena pikir jangka masa yang panjang sebelum terjadi apa apa.tak ada siapa nak bercerai andai jodoh tak panjang kita tak tahukan.semua kat tangan tuhan.andai bercerai kita orang perempuan dihalau keluar tanpa apa apa time tu siapa kita nak cari?takkan parents lagi kot tu pun kalau still ada parents kalau tak ada?tambah yang kat kampung.otak tak berkembang.nanti sudahnya cerai tak cerai duduk kampung tak kerja jaga anak.

tulah panjang lebar kawan aku ni nasihat.dia bercerai muda.ada anak.nasib baik la dia independent.at least kami yang dah biasa susah sendiri ni boleh hidup even kalau tanpa lelaki.alhamdullilah lah.aku tak harap pun afiq cepat cepat lamar aku.aku tengok kawan kawan lain dah macam bersaing siapa kahwin dulu. jealous dengan kawan yang dah kahwin dan ada anak.for me bukan aku tak nak kahwin dan ada anak.tapi biarlah diri aku sendiri sedia.dan aku biar apa sahaja afiq nak buatsekarang.aku tak nak kalau dia jodoh aku dan dah kahwin nanti buat perangai macam orang belum kahwin.

aku banyak kawan kawan yang macamni.tapi aku respek diaorang sebab diaorang ada life sendiri.jadi sangat independent.mana kawan kawan aku yang dah kahwin tu aku doakan korang bahagia hingga ke anak cucu.tak payah nak terasa apa aku cakap.hidup jadi grown up ni banyak komitmen.bukak la minda korang.dan jaga family sendiri tak payah sibuk hal orang.

plus aku ingat dulu dia kata aku jahat..yelah sebab aku duduk KL.aku nak bagitahu kat sini okay...apa yang aku pernah buat..aku pergi club,smoke or whatever(tak perlu aku cerita kat sini)ini semua pengalaman yang membukakkan minda aku supaya jadi lebih matang.semua orang ada pengalaman sendiri yang membuatkan kita lebih matang.aku nak anak anak aku nanti senang tak susah macammana mak bapak aku rasa.dan aku nak jadi hot mama yang cool and intelligent supaya senang aku nak ajar anak aku erti hidup nanti as i been through it all good and bad.

16 SPANKER:

Zulfadli Zainal said...

betul.
bukan maksud pegi club je jahat.
ini perjalanan hidup.
journey to know the world.
nanti bila anak kita stoned pun kita tak tahu sebab tak pernah bau.

Iwan Shah Zainal said...

u mmg cool sistah!!!

dLa Suri said...

yarh.
u can be the hot mama in the world :)

yanalolu'xx said...

kamu berfikiran matang..
sallute u...

Syazni Rahim said...

entry yg buat sy berfikir :)

Sofia Nin said...

uwah

cool ah mama wannabe nih :)

cik bunga said...

betoi tue sis..
skrang girl msti lg independent k..
cz sume memerlukan duet..

n then pegi club+smoke...
bkn jahat...
kita juz mencube..

krg2 kl ape ank2 zmn akn dtg wat kita ley detect kn...

Muhammad Rafiq Hasrudin said...

saya rasa sis risau sangat kalau bercerai bila dah berkahwin.
kalau kita pandai jaga hubungan dengan suami / isteri, pasti takkan bercerai kan.
ok just bagi pandangan.

nia salina said...

bukan takut cerai...cerai ke kawin tuh smua kat tgn tuhan kita rancang je..tapi tak nak KALAU cerai terkontang kanting.i dun want 2 stay at home jaga anak tak tau nak bg anak makan pe

muzirox said...

Yap its true before u got married memang kena bersedia both emotionally n financially. Zaman bila dah kawin semua benda husband tanggung is long gone..not to say that we dont trust men, but, this is our live as an individual we're talking about..

Especially living in the city, it is a totally different scenario especially when we compare it with hidup ahli2 mesyuarat tingkap ni..they dont live in the city, hence,they dont know..

Everybody has their own opinion and i think it is safe to say that lain orang lain situation yg dihadapi, so only that person him/herself knows the best way to live their own life

Nia, i totally feel you 100%!

norline said...

sebenarnya semua ni bergantung pada diri kita....orang lain hanya mampu bertanya?, bercerita, nasihat...pokok pangkalnya bergantung pada kita nak macam mana..x ade org yang mampu mengubah kita kecuali diri kita sendiri...
nice to be a good in the world....

nia salina said...

heh i tak paham pe u nak smpai kan..its kinda the same what im tryin to say kan ;)

nia salina said...

n what is nice to be a good in the world ?

nia salina said...

actually aku tak paham ayat nih..heheheh...so green what u tryin too say is tat u so nice isit

Anonymous said...

miss niena laniy.
what a stupid statement from a descent girl like u!

im suprised.

akizaki said...

jodoh dtg tanpa seruan...
bile smpai mase akan kawin gak...
kite merancang bagai nk rak pn x gune klau jodoh tu x sampai...