Monday, May 4, 2009

TRIP TO KAMPUNG

baru pulang dari kampung semalam.camera pulak tertinggal jadi tak dapat nak upload gambar.
hati ni sejak balik ke rumah di bandar ni macam nak pulang semula ke kampung.mak masih meniaga nasik lemak.dia bosan kalau tak buat apa apa kat rumah.my dad pulak dah makin tua jadi aktiviti dia hanya duduk lepak dirumah menonton tv atau keluar jumpa kawan kawan..*me start crying while typing*.
since balik aku banyak menangis.setiap kali balik pun macam ni.aku bukan anak orang kaya.duduk di kl pun bukannya mewah.cukup untuk "dah besar untuk tanggung diri sendiri dan bukan harap mak bapak lagi".bila balik ke kampung hati jadi sayu melihat parents yang makin tua.my mum akan sentiasa meniaga untuk hilangkan bosan atlis dapat jugak duit.its not that anak anak dia tak bagi duit.setiap malam mak akan start buat apa apa yang patut untuk masak masa subuh.sometime aku tengok dia akan tertidur sambil buat.and my dad akan tolong mak senyap2.it was this moment aku rasa sayu sangat.malam tuh aku tidur while crying.
they been together for so long.40 years plus i think.it was that moment yang aku rasa sangat sweet.my dad hanya sekali pernah ke rumah aku di sini.tapi mum..ergh she got so many thing yang dia tak nak tinggalkan.ayam la, rumah la..especially nenek aku yang tengah sakit.eventhough my aunty yang bongsu duduk hanya belakang rumah opah aku but still my mum la yang there everyday.aku tak tahu bila masanya aunty aku nih jaga opah.poor mum.but then it show how much my mum love her mother.masa opah belah ayah sakit dulu pun mak jugak yang jaga.
kadang kadang aku rasa diri ni sellfish.tak banyak masa nak balik ke kampung.selalu force my parents datang ke kl.i wish i have the time to go back much often nowadays.bila balik ke kampung sebelum tidur everything will come back to me.all the memories yang dah di create kat rumah kampung tuh.dari masa aku kecik,perkahwinan adik beradik membawak la ke pengkebumian opah kat rumah..semuanya aku bayangkan.semua buat aku sayu.i miss my childhood.and i wish for more time with mum n dad.and i wish for better relationship with my sibling as i love them dearly.

2 SPANKER:

EDANMAYA said...

ermm,memang sedey bila cter pasal mak ayah ni.saya pun selalu pikir pasal mak ayah. sebab sekarang saya sgt2 takut kalau saya x dpt nak balas jasa mak ayah walaupun saya tau mereka x mengharapkan duit kita. secara normal, org akan fikir apa jadi kat diorang kalau mak ayah dah xda. tapi saya selalu dan sentiasa fikir, apa akan jadi kat mak ayah saya kalau ditakdirkan saya xda.sy minta sgt benda ni dijauhkan sebab saya xda apa2 lagi nak balas jasa mak ayah. ermmm....

Unknown said...

hmm sedeynye... aku faham ape yg ko rasa. mana² anak pun akan rasa pe yg ko rase.. mak ayah makin tua.. bile kite igt balik segala kepayahan dorang besarkan kite adik-beradik, x ternilai rasenye.. ditatang bagai minyak yang penuh.. (~im crying)